5. évfolyam

2024/2025. tanév

2024.11.11.

9. óra: Szófelhő készítése ADVENT témában

1. Kattints a linkre! https://wordart.com/

2. Kattins a "Create" gombra!

3. Írj be szavakat!

    Beállítások >>> OPTIONS

    Ismétlés kikapcsolása >>> REPEAT - NONE

4. Válassz formát! >>> SHAPE

5. Válassz betűtípust! >>> FONTS

    Válassz olyan betűtípust, mely ékezetes betűket is tartalmaz!

6. Állítsd be a szövegirnyt! >>> LAYOUT

7. Állítsd be a szófelhő színeit! >>> STYLE

8. Szófelhő megtekintése >>> VIZUALIZE gomb


2024.10.14.

6. óra

Órai munka: Scratch ---> Kattints a linkre!

https://scratch.mit.edu/projects/editor/?tutorial=animate-a-character


2024.09.30.

4. óra

Órai munka: Scratch ---> Kattints a linkre!

https://scratch.mit.edu/projects/editor/?tutorial=make-it-fly


2024.09.23.

3. óra: Ismerkedés a blokkprogramozási környezettel

Scratch: https://scratch.mit.edu --- Alkotás

Feladatok:


2024.09.16.

2. óra: Készítsünk algoritmust! ... és egy kis blokkprogramozás :)

Scratch: https://scratch.mit.edu --- Alkotás

Órai munka:

Adjunk hozzá szereplőnek egy papagájt, a macskát távolítsuk el! Állítsunk meg háttérképet! A papagáj a kurzorbillentyűknek (nyilaknak) megfelelően repüljön! 

Figyeljünk rá, hogy egy képzeletbeli koordinátarendszerben repül a papagáj! A vízszintes irányú mozgásnál az x koordináta változik, a függőleges mozgásnál az y.


2024.09.09

1. óra: Bevetezés, Ismerkedés, Robotika alapfogalmak

Kötelező felszerelés minden órára:

  • 1 db füzet > vonalas vagy négyzetrácsos vagy sima. Nem igazán írunk, inkább ragasztunk bele.



2023/2024 tanév



2023.09.25. 

4. óra:

Scratch: https://scratch.mit.edu --- Alkotás

Feladatok:

  • Válassz egy tetszőleges szereplőt, majd mozgasd a kurzorbillentyűk segítségével! Váltakozzanak a jelmezek! Pattanjon vissza a pálya széléről!
  • Válassz két szereplőt! Készíts párbeszédet!

2023.10.02.

5. óra:

Scratch:  https://scratch.mit.edu --- Alkotás

Az előző órai feladat újra, részletesebben:

Szereplők mozgatása kurzorbillentyűkkel:

A szereplők egy koordináta rendszerben helyezkednek el. A fel és le billentyű megnyomásakor az Y tengelyen mozognak: fel utasítás esetén az Y változzon +10 -et, le utasítás esetén pedig Y változzon -10 -et. Jobbra és balra nyíl lenyomásakor az X tengelyen mozog a szereplő, vagyis jobbra nyíl esetén X változzon +10 -et, bal irány esetén pedig X változzon -10 -et.

A koordináta rendszert így kell elképzelni! Felfele és lefelé az Y tengelyen mozgunk, vízszintes mozgás - vagyis jobbra és balra - az X tengelyen történik.

A koordináta rendszerben meg tudjuk adni a pontok - szereplők - koordinátáit a következő formában: (x;y) - A sorrend fontos, először mindig az x, majd második helyen mindig az y koordináta szerepel!


Feladatok:

  • Kurzorbillentyűkkel szereplők mozgatása. Minden mozgásnál lépjen a szereplő, vagyis a macska jelmeze változzon következő jelmezre!

2023.10.09.

6. óra:

Scratch: https://scratch.mit.edu --- Alkotás

Órai feladat:

  • Egy szereplővel dolgozzunk, ez a szereplő legyen egy madár! Állítsunk be egy odaillő hátteret! A madarat a kurzorbillentyűkkel irányítsuk! Ha megnyomom az "N" billentyűt, a madár mérete változzon, nőjjön, ha pedig a "K" billentyűt nyomom meg, akkor csökkenjen a mérete! Ha az "M" billentyűt nyomom meg, akkor mondja azt, hogy "Szia!". A "0" - vagyis nulla - billentyű lenyomására a madár kerüljön a kezdőpozícióba, vagyis x=0, y=0!

Házi feladat:

  • Keresztrejtvény - nyomtatott feladatlapon. Ha nem boldogulsz, használd a google-t!

2023.10.16.

7. óra: Paint

Paint:

  • rajzolóprogram
  • indítása: Tálca > Keresés > Paint
  • Mentés, Megnyitás, Bezárás
  • Alakzatok, Vágólap, Kijelölés, Ecsetek, Szöveg bevitele, színek használata (1. és 2. szín)

2023.11.13.

8. óra: Paint ismétlés


2023.11.20.

9. óra: Power Point

Indítás: 

  • Tálca --> Kereső --> Beírom: Power Point
  • Üres bemutató

Az első dia a "címdia" - ez tartalmazza a bemutató / prezentáció címét, a készítő nevét, és a dátumot is ide írhatjuk.

Dia beszúrása: Menüben: Kezdőlap --> Diák --> Új dia

Mentés: A bemutatónkat a Mentés ikonra kattinta - bal felső sarokban -tudjuk elmenteni. Az iskolai gépen a Tallózás után az "Ez a gép" ikont válasszuk és megkeressük a nevünkkel ellátott meghajtót.

Órai feladat: Prezentáció készítése közösen

1. dia:

2. dia:

3. dia:

Szorglami feladat:

Prezentáció készítése: A prezentáció 3 diából álljon. Címe: "Kedvenc állatom". A címdia tartalmazza a címet és a készítő nevét! A 2. dia tartalmazzon címet és leírást a kedvenc állatodról! A 3. dián legyen egy kép az állatról! Az elkészült prezentációt mentsd el! A munkádat pendrive-on be tudod hozni a suliba vagy e-mailbe elküldheted a fulopzsuzsa85@gmail.com címre! Aki elkészíti, kap egy ötöst!


2023.11.27.

10. óra: Power Point

Diák közti áttűnések beállítása


2023.12.04.

11. óra: Szófelhő készítése

https://wordart.com


2023.12.11.-

12.-16. óra: Prezentációkészítés

Power Point - bemutatót = prezentációt tudunk vele készíteni

A prezentáció "oldalait" diáknak nevezzük. 

Az első dia mindig címdia: Ez tartalmazza a bemutatónk címét, a készítő nevét és a dátumot.

A bemutatóba tudunk beilleszteni szöveget, képet, alakzatokat stb.

Az alábbi példában a számítógép részeihez magyarázatot készítettünk, melybe alakzatokat szúrtunk be (lekerekített téglalapot), illetve nyilakat.

Alakzatok beszúrása: Menü: Beszúrás > Ábrák > Alakzatok

Az alakzatokhoz hozzáadhatunk szöveget is:

A beszúrt alakzatokat tetszés szerint formázhatjuk az adott alakzatot kijelölése után megjelenő Alakzat formátuma (régebbi verzióban ugyanott megjelenő Formátum) menüben:

Szerkesztésnél segítenek a Vágólap kezelő parancsok:

  • Másolás, gyorsbillentyűje: Ctrl + C
  • Beillesztés, gyorsbillentyűje: Ctrl + V

Ha egy adott alakzatot (vagy a prezentáció más elemét) többször is felhasználnánk, gyorsabb, ha a formázott változatot másoljuk és csak a kisebb változtatásokat végezzük el, mint a fenti példában a megformázott alakzatnál csak a szöveget kell átírni másolás után.

A diák közti váltást Áttűnésekkel tehetjük látványossá: Menü > Áttűnések. Itt célszerű kiválasztani a "Mindegyikre" opciót, így nem kell egyenként minden diára elvégezni ugyanazt a beállítást.

Órai munka:


2024.03.04.

Blokkrogramozás-gyakorláshttps://code.org/minecraft


2024.04.15.

Keresés a világhálón

Tananyag: https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_03_002

Ellenőrző feladat: https://learningapps.org/35189073


2024.05.06.

Tananyag: https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_03_003

Fontos: 

Nyilvános adat: Olyan adatok, melyek más számára is elérhetők, és megadásuk során nem lehet beazonosítani a tulajdonost. Ilyen adat például az órarend, amely a Kréta rendszerben is látható.

Személyes adat: Olyan adatok csoportja, amelyek megadásával be tudjuk azonosítani az adatok tulajdonosát. Ilyen például a név, születési év, lakóhely.


A létrehozott profilunkat védjük jelszóval, és időnként változtassuk meg azt!

Az erős jelszó tulajdonságai:

  • nem lehet ránk ismerni belőle,
  • tartalmaz kis- és nagybetűs karaktereket,
  • tartalmaz számjegyeket,
  • tartalmaz írásjeleket.

Digitális lábnyom:

Biztosan hallottátok már azt, hogy az internet nem felejt. Ez bizony így van, hiszen az online tevékenységünk minden mozzanatát megőrzi. Hosszú évek, évtizedek múlva is visszakereshetők a feltöltött képeink, videóink, bejegyzéseink. Ezzel úgynevezett digitális lábnyomot hagyunk magunk után. A bejegyzéseinken túl olyan tevékenység is megjelenik ebben a lábnyomban, amiről nem is tudunk. Ilyen például a videómegosztó oldalon való médiafogyasztásunk vagy a közösségi oldalakon mások bejegyzéseire tett reagálásunk (pl. lájkolás). 

Azok a bejegyzések, amiket ma megosztunk, évek, évtizedek múlva is megtalálhatók lesznek. Jól gondoljuk át, mit teszünk közre magunkról, barátainkról, családtagjainkról! Ha valaki más készít rólunk fényképet vagy felvételt, és szeretné megosztani az interneten, csak akkor teheti meg, ha engedélyt adtunk rá! 


Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el